woensdag 22 februari 2012

Voordelen van Social Media

Sinds begin dit jaar dus aan het Twitteren met een zakelijk account. Oh ja, ik zie zoveel voordelen. Deelname aan Social Media, daar valt bijna niet meer aan te ontkomen. En het heeft ook zoveel voordelen! Wat denk je van het vergroten van je bereik, het creƫren van naamsbekendheid, het vergroten van de interactie met je doelgroep (soort marktonderzoek: je komt meer te weten over de beleving en de wensen van je klanten), loyaliteit: het vormen van hechte klantrelaties en een stukje lead generatie.

Dit laatste is overigens ook de grootste valkuil. Maar eigenlijk werkt het precies hetzelfde als in real life. Als je naar Netwerk bijeenkomsten gaat en je staat alleen maar te schreeuwen dat je product zo goed is zit niemand op je te wachten. Het is toch altijd een kwestie van zaadjes planten, weten waar je voor staat, wat je te bieden hebt (geven, vooral veel geven!) en dit alles met enorm veel passie brengen!
Kijk maar eens om je heen, met wie doe je het liefst zaken? Met iemand die er verstand van heeft, ja, maar dat hebben er zoveel. Met iemand die passie uitstraalt, die enthousiast is over zijn/haar product, iemand die leuk is en ook interesse heeft in jou!
Dat geldt dus voor deelname aan Social Media ook allemaal.

Het leuke is dat het werkt als een olievlek. Want iedereen zit in elkaars netwerk te porren. Als ik een Tweet de lucht in stuur met een puur zakelijke mededeling krijg ik weinig respons. Maar Twitter ik dat we zo lekker bezig zijn en andere wat meer persoonlijke uitingen met enthousiasme dan wordt dat meteen door mijn collega's geretweet! (leuk woord voor galgje)
En dat retweeten zorgt er weer voor dat ik infiltreer in hun netwerk: olievlek dus.
Mijn zoektocht: hoe zorg ik ervoor dat mijn (zakelijke) Tweets zoveel mogelijk worden opgepakt? Wat vind men waardevol? De juiste balans vinden is de uitdaging!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten