zondag 19 februari 2012

Social Media anno 2012

Als ik zo eens om me heen kijk zie ik in de BtoC omgeving veel gebeuren. Om producten aan de man te brengen bedenken producenten allerlei acties en promoten deze via Twitter en Facebook. Via www.twitteractie.nl blijf je op de hoogte van alle nieuwe Twitter acties, die vooral te maken hebben met het krijgen van zoveel mogelijk volgers om zo de bekendheid te verhogen.

Dan hebben we ook nog Cross Channeling: op tv wordt regelmatig in reclames verwezen naar Facebook en in tijdschriften kom je de Twitter en Facebook icoontjes ook steeds meer tegen. De Social Media kanalen zijn niet nieuw meer maar hoe zet je ze nu effectief in? Hoe zorg je ervoor dat alle kanalen op elkaar zijn afgestemd? Op de website zie je al Tweets voorbij komen, dus die integratie komt al regelmatig voor. Ik vermoed dat we in 2012 steeds meer samenwerking gaan zien en dat de Social Media kanalen steeds meer worden overgenomen als zoek, informatie en communicatiekanalen.

- Zoeken via Google wordt zoeken via Youtube
- Informatie aanvragen via de website wordt informatie delen via Facebook
- Mailen wordt Twitteren
- Netwerken en banen zoeken gaat via LinkedIn
- en sms-en is zo 2009, we whatsappen met onze smartphones :)

Maar wat gaan deze ontwikkelingen betekenen voor de BtoB omgeving? Ik denk dat de meerwaarde nog niet gevonden is maar men is er zeker naar op zoek.
Als we focussen op Twitter dan zijn er 4,2 miljoen Nederlandse Twitter accounts!
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120219_social_media_cijfers_februari_2012_twitter_facebook_google_linkedi/
Dit is een stijging van 8% ten opzichte van december 2011. Zakelijk Twitteren ziet er nog wat ongemakkelijk uit. Je proeft dat men op zoek is naar een formule. Er wordt nu vooral nieuws de wereld in geschoten: Kijk, we hebben een nieuw product! Of: kom nu allemaal naar ons nieuwe pand! Is Twitter dan een nieuwe promotie tool geworden? Daar lijkt het wel op. Ik geloof stellig dat er veel meer in zit. Het nieuwe netwerken is begonnen! Zien en gezien worden via bits & bytes...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen